אחד האתגרים בהאזנה לתקליטי ויניל הוא אקסצנטריות – מצב שבו התקליט אינו מסתובב בצורה מרכזית סביב צירו. חור המרכז אינו ממוקם בדיוק באמצע חריצי המוזיקה, מה שגורם לנדנוד מחזורי. מצב זה יוצר עיוותי שמע כמו שינויי גובה צליל בלתי רצויים וערעור הבימה הסטריאופונית. חברת DS Audio היפנית שבארץ HIFIDELITY הוא היבואן הרשמי של DS AUDIO ,פיתחה פתרון: מייצב זיהוי אקסצנטריות ES-002 – אביזר היי-אנד שמאתר ומתקן את הבעיה. במאמר זה נבין מהי אקסצנטריות והשפעתה, נסביר את אופן הפעולה של ES-002, ננתח את יעילותו בשיפור הדיוק והסאונד, נדון בהשפעות אקוסטיות, נבחן נוחות שימוש ותאימות לפטיפונים, ולבסוף נמליץ למי המוצר מתאים והאם הוא מצדיק השקעה.
אקסצנטריות פירושה שהתקליט אינו מסתובב באופן מושלם סביב מרכזו, בגלל חור מרכזי סוטה או עיוותי הדפסה. רוב התקליטים סובלים מכך, גם אם במידה זעירה. סטייה של שברירי מילימטר מגדילה את תופעת ה-"Wow & Flutter" פי 20 יותר מאשר הפטיפון עצמו. פטיפון מדויק לא יספק יציבות אם התקליט אינו ממוקם באופן מרכזי.התוצאה: חוסר יציבות בתדרים, ויבראטו לא רצוי בצלילים, במיוחד בכלי נגינה כמו פסנתר. הזרוע והמחט זזים הצידה בכל סיבוב, מה שגורם לאובדן עקיבה, ערפול פרטים, והסטת פאזה בין הערוצים – תופעות המובילות לצליל מרוח ובימה רועדת. כל אלו פוגעים בנאמנות השמע ומגבילים את פוטנציאל המערכת. הבעיה ידועה כבר עשורים רבים, אך נזנחה. בעבר היו פטיפונים עם מנגנוני יישור עצמי, אך כמעט 40 שנה לא הוצגו פתרונות עד להופעת ה-ES-002, אשר מטפל באקסצנטריות כדי להפחית את ה-"Wow & Flutter".
ה-ES-002 נראה כמו Clamp, אך הוא מכשיר אלקטרוני מתקדם עם חיישנים ומסך. הוא מורכב מבסיס תחתון המונח על התקליט ומקובע לציר, וחלק עליון המסתובב חופשי ומבצע מדידה. חיישנים אופטיים סורקים חריץ פנימי בתקליט, מחשבים את המרכז האמיתי, ומציגים את הסטייה על מסך מגע צבעוני כצלב מול מטרה.השימוש ב-ES-002 מתבצע בשלושה שלבים:
ה-ES-002 אינו מתקן את התקליט פיזית באופן קבוע, אלא מאפשר מרכוז ידני בכל נגינה, תוך ניצול מרווח חור-ציר. אם חור התקליט הדוק מדי, כלול בחבילה Reamer קטן להרחבה, אך שימוש בו הוא דרסטי למדי; רוב התקליטים ניתנים למרכוז ללא צורך בהרחבה.מבנה: המכשיר בעל קוטר של 80 מ"מ, גובה של 70 מ"מ ומשקל של 600 גרם, עשוי מאלומיניום. קיימים שני דגמים: דגם Reference העשוי מטונגסטן, ודגם Core העשוי מפליז. המכשיר פועל על סוללות AA והוא אלחוטי. בהשוואה לדגם הקודם, בוצעו שיפורים שכללו הפחתה במספר החלקים הנעים והגדלת העמידות.
תיקון האקסצנטריות באמצעות ה-ES-002 מפחית את תופעת ה-"Wow & Flutter" פי 5-10, ובכך משחרר את ביצועי הפטיפון באופן משמעותי. בדיקות מעשיות מראות שיפור מוחשי: ב-100 תקליטים שנבדקו, נרשמה הפחתה של 75% ב-Wow & Flutter ללא צורך בשימוש ב-Reamer. השמע הופך ליציב באופן מרשים, בדומה לאיכות הצליל של סליל פתוח או תקליטור (CD). אקורדים נשמעים הרמוניים ועשירים בפרטים, מה שמשמר את החום האנלוגי יחד עם יציבות הדומה לזו של מקורות דיגיטליים.
ה-DS Audio ES-002 מתאים במיוחד לאודיופילים אנלוגיים מושבעים שרוצים להפיק את המקסימום מהסט האנלוגי שלהם, ובעלי מערכת שמע איכותית ורגישות גבוהה ליציבות הצליל. הוא רלוונטי במיוחד לחובבי המוזיקה או לאלו המבצעים המרות אנלוגיות-דיגיטליות, שבהן דיוק קריטי.התמורה הייחודית שה-ES-002 מציע היא פתרון אלגנטי ומוכח לבעיה מהותית במדיה האנלוגית, יחד עם יכולת מדידה אובייקטיבית ושיפור ניכר באיכות הצליל. השקת דגם ה-Core המוזל, שעלותו נמוכה בכ-40% מדגם ה-Reference, פותחת את הדלת ליותר אודיופילים המעוניינים לשדרג את חווית ההאזנה שלהם.
לסיכום: ה-DS Audio ES-002 הוא מוצר פורץ דרך המגשר על פער משמעותי בעולם האנלוגי, ומאפשר השגת שלמות מוזיקלית שלא הייתה אפשרית בעבר באופן כה מדויק.
ה-DS Audio ES-001 היה הדגם הקודם בסדרת מייצבי זיהוי האקסצנטריות של החברה, וזכה אף הוא לשבחים רבים בקרב חובבי אנלוג. ה-ES-002 הוא למעשה אבולוציה מוקפדת ומשופרת של ה-ES-001, תוך שמירה על עקרונות הפעולה הבסיסיים של זיהוי ותיקון אקסצנטריות בשלושה שלבים.ההבדלים העיקריים בין ה-ES-001 ל-ES-002 הם:
לסיכום, ה-ES-002 לוקח את הבסיס המצוין של ה-ES-001 ומשכלל אותו למוצר עמיד, אמין וקל יותר לתפעול, תוך שמירה על ביצועים אקוסטיים יוצאי דופן.
שימו לב לסרטון .
לפרטים ולרכישה:
https://www.hifidelity.co.il/items/8029750-%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%A6%D7%91-DS-AUDIO-ES-002-CORE