1 דקות קריאה
המדריך האולטימטיבי לסאונד היקפי

המדריך האולטימטיבי לסאונד היקפי / הסבר על הפורמטים השונים: מאת ליאור ויקל



זה היה בקיץ 69 , לא , אני לא מדבר על השיר של בריאן אדמאס , אני מדבר על הפעם ראשונה של מערכת סאונד היקפי שהגיע לבתים.

קראו לזה אז "Quadraphonic sound" וזה הגיע בצורת סלילי טייפ . כמו שחובבי האודיו אוהבים.

לרוע המזל , היה ל Quadraphonic sound חיי מדף קצרים . וזאת שהסאונד שהיה מורכב מ 4 רמקולים מכל פינה בחדר היה מאוד מפוזר, לא מדויק , לא נעים בלשון המעטה וזאת לאור מאבקי חברות הסאונד והאלקטרוניקה בפורמטים (נשמע מוכר. ? ) מה שבעצם גרם לנפילה של הסראונד ההיקפי דאז.

למרות כל זאת , עולם הקולנוע לא ויתר . בטח שלא על צלילי ה 3d , ובשנת 1982 (שימו לב , כמה שנים אחרי) .

מעבדות DOLBY הציגה בפנינו את "DOLBY SURROUND " , טכנולוגיה ששידרה אותות צליל הקפי על מקור הסטריאו שלנו באמצעות קידוד שנקרא MATRIX . זמן לא רב לאחר מכן שוב דולבי בתמונה והפעם עם קידוד ה PRO LOGIC ומאז ועד היום היא רצה קדימה ומשפרת את הטכנולוגיה , תצורות ומספרי ערוצים .


מאז ועד היום הסראונד הפך לתקן הכרחי בסאונד הקולנוע הביתי אבל זה עדיין נשארה טכנולוגיה מבלבלת עבור רבים , למרות שכולנו מבינים את הרעיון של הצורך ב 5 רמקולים ויותר . אבל רבים לא מבינים באמת את ההבדלים בין הפורמטים השונים . בין 5.1 הבסיסי לדולבי אטמוס עם רמקולי תקרה מרובים. במדריך לפנינו אנסה לעשות סדר בבלגן .


מתחילים :

הסראונד הסטנדרטי:

הרמקולים:

הסראונד בבסיסו מכיל 2 רמקולי חזית (ימין ושמאל) סטריאו ועוד סט של רמקולי סראונד הנמצאים בדרך כלל בצדדים, או מאחורה . השלב השני הוא רמקול הסנטר , כשמו כן הוא, רמקול שנמצא במרכז בין הרמקולים הקדמיים , תפקידו העיקרי הוא האחריות על סאונד הדיאלוג דהיינו הקול והדיבור של השחקנים ולכן יש לנו חמישה רמקולים . (אנחנו נוסיף בהמשך עוד ) , כרגע נשתמש בהסבר על הפורמטים בהתאם לסראונד הבסיסי בעל 5 רמקולים בלבד .


MATRIX:

לפני הכל יש להבהיר שאין קשר לסדרת הסרטים הנקראים מטריקס , במקרה זה המטריקס מתייחס לקידוד של אותות קול נפרדים בתוך מקור הסטריאו שלנו כלומר לא באמת הפרדה אמתית אלא הפרדה של ערוצים בתוך הסטריאו (הקדמיים שלנו) בלבד. גישה זו שימשה בסיס לפורמטים הראשונים כמו DOLBY SURROUND ו PRO LOGIC והייתה מוגבלת בנפח שלה. השתמשו בה בעיקר לקלטות הווידאו הישנות VHS.




PRO LOGIC:

עקב פריצה הדרך של מטריצת המטריקס (שמאפשרת הפרדת ערוצים) הדולבי סראונד פותחה כדי לקודד אותות נפרדים כגון ערוץ השמאלי והימני (מה שלא התאפשר במטריקס המקורי שאפשרה רק בתוך הסטריאו בלבד) כלומר הדולבי כבר יאפשר להוסיף עוד 2 ערוצים נפרדים מתוך המדיה כמו קלטות ה VHS הידועות.

עקב מגבלות נפח ה PROLOGIC ידע לעשות הפרדה בין הערוצים אך ללא שליטה על באס , טרבל וללא סטריאו . כלומר אמנם ישנה הפרדה אבל כולם מנגנים בו זמנית את אותו דבר. כלומר הסרט יוצא לכל הרמקולים בו זמנית.



הסראונד עולה מדרגה נוספת – dolby digital 5.1 / ac 3

זוכרים את הלייזר דיסק.? למרות שהמדיום הומצא ב1978 , הוא לא היה באמת פעיל עד 1983 ,עד אשר פיוניר רכשה את הטכנולוגיה שהייתה הצלחה ענקית דווקא בצפון אמריקה. אחד היתרונות הגדולים של הלייזר דיסק שהיה לו נפח אחסון הרבה יותר גדול מקלטות ה VHS , דולבים ניצלה זאת והוציא לאור את פורמט ה AC3 , שידוע בשמו היותר מוכר דולבי דיגיטל . פורמט זה שופר פלאים מפורמט ה PROLOGIC בכך שיכל לספק לרמקולים צליל רוחב פס גבוה יותר . זה גם הקל על תוספת אפקט התדר הנמוך כלומר "גבירותי ורבותיי, קבלו את הסאב" מה שנקרא הספרה 1 של ה 5.1 דהיינו 5 רמקולים וסאב. Dolby digital 5.1 כבר מאפשר לנו הפרדה מלאה של כל ערוץ , ללא הצורך במטריצה (מטריקס , זוכרים. ? ) .


עם שחרורו של הסרט clear and present danger , הלייזר דיסק הראשון בפורמט 5.1 DOLBY , למרות שב 1994 יצא כבר DVD עדיין פורמט ה DOLBY 5.1 שלט בשוק . נכון להיום פורמט זה נחשב על ידי רבים כתקן סראונד חובה. ומשווק עד היום בבלוריי רבים .

DTS – המתחרה – נעים להכיר

שוק טכנולוגיה ללא תחרות? אין דבר כזה . למרות ש DOLBY השתלטה על נתח די גדול בשוק , ב 1993 קמה לה מתחרה בשם DTS (Digital Theather System) והיא עשתה זאת בענק. בקולנוע עם הסרט הראשון של פארק היורה .אבל היא רק הצליחה רק מעט לטפטף את הפורמט שלה ל LASER DISC וה DVD . ה DTS מנצל קצב סיביות גבוה יותר ולכן יכול לספק יכולת שמיעה נוספת , דמיינו כמו קובץ מוסיקה של 256K ל 320K ההבדל באיכות ברור, אך די זניח.


תצורת 6.1

במאמץ לשפר עוד את הסראונד על ידי הוספת עוד ערוץ , קראו לזה "SoundStage " , הרמקול השישי היה בעצם אמור להיות ממוקם באמצע , במרכז בחלק האחורי של החדר. אבל זה עשה המון בלבול בקרב העם. אנשים התחילו לחשוב שזה סראונד אחורי (מה שזה לא אמור להיות ) כי זה היה ממש צמוד מאחורי ראשם .

התפקיד העיקרי של הרמקול השישי היה בעצם לתת רושם שמשהו מתקרב מאחור ונעלם .דמיינו רכב שחולף במהירות . ולא באמת צליל היקפי אחורי.

כדי לבלבל אותנו עוד יותר כל חברה הציעה גרסאות שונות של 6.1 , DOLBY DIGITAL ו THX שיתפו פעולה ליצור פורמט בשם EX או SURROUND EX . DTS מנגד יצרה את הפורמט DTS-ES .

מה שלבסוף לא הצליח לשני החברות ונפל . לא תמצאו היום 6.1


תצורת 7.1

רק כאשר העולם התרגל ל 6.1 ו ל 7.1 צץ ה HD-DVD והבלו-ריי ואודות לנפח הגדול יותר של הבלוריי , התאפשרה האופציה להוסיף עוד רמקול אחורי , שלא תתבלבלו , ההבדל בין 5.1 ל 7.1 היא בסידור הרמקולים .

ב 5.1 הרמקולים אמורים להיות בצידי השומע , ואילו ב 7.1 ממש מאחור כמו בתמונה לעיל .


דולבי מציעה שתי גרסאות 7.1 סראונד שונות , DOLBY DIGITAL PLUS (מה שהסטרימר של אמזון תומך) –זאת גרסת LOSSY – כלומר עדיין כוללת דחיסת נתונים ואיבוד מידע ותופסת פחות מקום בבלוריי , לעומת זאת הגירסה השניה של ה 7.1 בשם DOLBY HD היא LOSSESS כלומר ללא דחיסה כלל והיא קרובה לאיכות האולפן המקורי.


גם למתחרה DTS יש שתי גרסאות שונות ל 7.1 , DTS-HD שהיא גרסה דחוסה לעומת DTS-MASTER – HD שהיא ללא דחיסה וגם קרובה לאיכות האולפן המקורי.

חשוב לציין שלמרות שיש אפשרות אי דחיסה בבלוריי – לא בהכרח שכל סרט בבלוריי יהיה בפורמט 7.1 , האולפנים צריכים לבחור באפשרות זו.

ישנם גורמים אחרים בשיקול שלהם כגון:

שטח האחסון – לא תמיד יהיה מספיק מקום על שטח הבלוריי , למרות שטחו הגדול . הרבה פעמים אפשר לעשות "קומבינה" ליצור 5.1 ל 7.1 על ידי המטריצה שדיברנו למעלה. כלומר לתת 5.1 ולהרגיש 7.1 , ששני הערוצים הנוספים וירטואלים. אמנם זה פחות נפוץ אבל לפעמים סרטי 4K דורשים הרבה מקום , מה שלא יספיק להכנס בבלוריי – בגלל זה העולם הולך לכיוון ה HDR .



תצורת 9.1 : ה PRO LOGIC הישן חוזר לקדמת הבמה

אז חשבנו שה PRO LOGIC יהי זכרו ברוך? מסתבר שלא. למי שרכש רסיבר קולנוע בטח שואל את עצמו מה פירוש כל המילים שכתובות לי על הרסיבר כמו Pro Logic II, Pro Logic IIx , Pro Logic IIz

בואו ננסה לתת הסבר על כל אחד מהם :

Pro Logic II

שיפור קטן מה PRO LOGIC הראשון , כלומר יש לו טיפה יותר יכולות עיבוד, אבל עדיין נותן 5.1 רק מתוך הסטריאו . מצב עיבוד זה נפוץ בעת צפיה בערוצי הטלויזיה שאינם HD עם שילוב סטריאו בלבד.


Pro Logic IIx
קידוד זה מאפשר בעצם לקחת את ה5.1 המסורתי ולהרחיב אותו ל 6.1 או 7.1 . כלומר ה 2 ערוצים נוספים וירטואלים (אבל עדיין מאפשר שמיעה ב 6 או 7.1 ) , הוא כבר יהיה יותר נפוץ סרטים, משחקים , ומוזיקה.


Pro Logic IIz
כבר הרבה יותר מתקדם, הוא כבר מאפשר לנו להוסיף עוד 2 רמקולים בגובה (שימו לב , זה עדיין לא ATMOS ) ובעצם לקבל סאונד מעמיק יותר ומרחב גדול יותר לפסקול , אפשר בעצם כבר לקרוא לו תצורת 9.1 .


מה עם 7.2 , 9.2 או 11.2?

כפי שציינתי קודם הספרה 1 אחרי הנקודה בא לסמל את התדרים הנמוכים דהיינו ה סאב LFE בשפה המקצועית , הספרה 2 פשוט מציינת את האופציה לשים עוד סאב . כלומר 2 במקביל . האמת שבפועל DTS ודולבי יודעות לתת רק ערוץ אחד של סאב. ככה שכרגע זה גימיק שיווקי.


Audyssey DSX and DSX 2
אז יש את דולבי ואת DTS . תכירו את השחקן הנוסף ששמו DSX ו DSX 2 של חברת AUDYSSEY . (למי שלא מכיר , זאת חברה שמתמחה בכיול אוטומטי של מערכות הקולנוע – למי שרכש רסיבר בשנים האחרונות אמור לקבל איתו מיקרופון כיול בשם AUDYSSEY) . הקידודים שלה בעצם מאפשרים לתת הרחבה של יותר רמקולים , 11.1

יש להם גם את ה DSX2 שמאפשר לעשות הדמיה דהיינו UPMIX מסטריאו לסראונד. אבל לאור יציאה לעולם ה ATMOS של דולבי ו ה DTSX של DTS , חברת AUDYSSEY נשארה רחוק מאחור וכנראה תאלץ להשאר עם מיקרופוני הכיול שלה.

DOLBY ATMOS
ברוכים הבאים לדבר הבא. לא יודע אם זה אמור להפתיע אתכם לאור מה שקראנו לעיל, דולבי היום היא החברה המובילה בתחומה. לפני שנתחיל נעשה הפרדה בין ATMOS הביתי לבין של הקולנוע .

קולנוע:

הדולבי אטמוס מאפשר לנו לעבד 128 אוביקייטים קוליים לסצנה אחת (בהשוואה לשבעה ערוצים מלאים בלבד ב 7.1 ) . ועם יכולת לשדר ל 64 רמקולים שונים. טירוף!!

בעבר אם למשל בקולנוע היה פיצוץ בצד ימין , אזיי רק מי שישב בצד ימין שמע זאת . לעומת ה ATMOS שיכול לשדר את אותו פיצוץ מכל מקום בקולנוע עקב מעבדי אודיו מקצועיים.




האטמוס בבית:

האטמוס בבית התחיל כבר ב 2015 , כמובן שהוא סופר מוגבל לאטמוס שבקולנוע מן הסתם . התצורות הנפוצות הם 5.1.2 או 5.1.4 אשר נוספו שניים או ארבעה רמקולי גובה דהיינו תקרה. אם כי האטמוס יכול לתמוך בעוד תצורות הרבה יותר גדולות . האטמוס המריא די מהר ונתפס חזק בשוק . גם כי הוא כן מסוגל לתמוך ביותר מסאב אחד . מה גם שהיום כמעט כל רסיבר שמכבד את עצמו יתמוך אטמוס , אפילו הרסיברים הנמוכים מ 500 דולר.

בשנת 2015 הציגה ימהה את המקרן קול הראשון מסוגו שתומך ב DOLBY ATMOS , כאשר בעצם הוא יודע לשדר את הסאונד גם כלפי מעלה. כמובן שאחריו כבר יצאו אחרים וטובים . יש היום אפילו טלויזיה של LG מדגם W8 אשר מגיע עם סאונד בר מובנה תומך אטמוס, יש גם מערכות מאוד זעירות אשר תומכות אטמוס כמו FOCAL SIB EVO

כמובן בשביל להנות מאטמוס צריכים גם תכנים תומכים , מה שהיה מאוד חסר אז. היום קצב הסרטים שתומך בזה הולך וגדל באמצעות מדיה הבלוריי . גם אתרי סטרימנג כמו נטפליקס VUDU , אמאזון פריים מתחילים לשדר בדולבי אטמוס , אפילו באולמיפאדת החורף 2018 שידור החי תמך באטמוס.



DTS:X
מה חשבתם? שהמתחרה DTS ישב בצד? ממש לא

DTS חשפה גם היא ב 2015 את ה X שלה. בעוד שהאטמוס בקולנוע מוגבל ל 128 אובייקטים , DTS לא מגבילה בכלל. דבר שגורם לא מעט התנגדויות של יוצרי הסרטים מול חברת דולבי. (למרות שאני אישית לא ראיתי בתי קולנוע , בטח שלא בארץ שעובדים עם DTSX ) מה גם ש ה DTSX לעומת הדולבי , יכול לספק בבית עד 32 תצורות של רמקולים . (למי שבאמת יש את היכולת והתקציב לקולנוע ביתי רציני ) .

למרות שה DTSX יותר איכותי , יותר טוב מהאטמוס , הוא פחות פופלארי , למה? לא יודע. שיווק כנראה.

חברות כמו LIONGATE ו PARAMOUNT משחררות לקולנוע הביתי סרטים בDTSX. גם הרסיברים החדשים כגון של מרנץ תומכים DTSX . (גם אטמוס) .


DTS Virtual:X
DTS (לפי דעתי נהגה בחוכמה רבה) זיהתה שלמרות היופי והכיף של הסאונד התקרתי (אטמוס ו DTSX ) עדיין רק 30 אחוז מהלקוחות מחוברים ברמקולי תקרה בעוד שהשאר עדיין משתמשים בסראונד המסורתי ואפילו לא שוקלים מעבר.

לשם כך פיתחה החברה את הVIRTUAL X קידוד המאפשר להנות מסראונד תקרתי אפילו עם 2 רמקולים בלבד , טכנולוגיה זו התחילה לראשונה במקרני קול , ומאז חברות כמו DENON ומרנץ הוסיפו תמיכה גם ב VIRTUAL X . בעוד שלסוני יש מקרן קול שתומך גם ATMOS וגם DTSX .

AURO-3D
מבולבלים ? גם אנחנו J

אז הפורמט AURO קיים הרבה לפני האטמוס וחבריו. הוא פותח ב 2006 והיא שימשה רק בבתי הקולנוע , למרות שלאחרונה שוב מרנץ ודנון הוציאו רסיברים אשר תומכים בפורמט זה .

זה לא עובד טכנית כמו האטמוס ו ה DTSX אך יודע לתת תוצאות דומות . לא נכנס לזה טכנית מכיוון שהוא לא באמת יכול או מתכנן לקחת את הכתר לדולבי . אבל אי אפשר להתעלם ממנו לגמרי . כי בכל זאת הוא 12 שנה בשוק .