1 דקות קריאה
כמה וואט? בבת אחת - כל האמת על הוואט.

כמה פעמים יצא לכם לשמוע ״תקשיב , אחי זה לא סתם מגבר זה 300 וואט, מפלצת״.  ״אתה אפילו לא בכיוון שלי ידידי , אני עם 500 וואט לצד ״ וכן כהנה וכהנה משפטי ״למי יש יותר גדול״ .  האמת , לא שמעתי אנשים שאומרים אחד לשני ״וואו אחי, הרמקול שלי מה זה נציל , חבלז״ . או ״תגיד מה SPL  שלך״?  כולם מדברים וואטים , וואטים . האמנם?  האם זה הכי חשוב ? האם זה באמת משפיע לנו על הסאונד? 

הרבה אנשים חושבים שיותר וואטים זה יותר ווליום .האמת זה לא כזה פשוט ובטח שלא כלל אצבע. 

נכון שרמקול 1500 וואט חזק יותר מרמקול של 10 וואט אבל ממש לא פי 150 (10x150=1500 ) . האמת לפעמים רמקול של 1000 וואט יתן יותר ווליום וכח מ 1500 . מה ואיך? ננסה לפשט את זה כאן . 


״מה המשמעות של 100 וואט בדיוק״?

מכיוון שרמקולים מקבלים כח , הוואט הוא לא משהו שיש להם . ניקח לדוגמא רמקול שהוא 100 וואט , זה אומר שהוא יודע לעבד ולטפל בזרם של 100 וואט , ליתר דיוק, מספר הוואטים מציין כמה כוח ניתן להעמיס על רמקול בנסיבות מסוימות לפני שהוא נשבר, בפועל, זה אומר שרמקול 100W לרוב מסוגל להתמודד עם יותר מ-100 וואט.

איפה באמת אם כן ״הבעיה״ האמיתית , צוואר הבקבוק אם כך?  חברות האודיו. שימו לב !! כל יצרן משתמש בשיטה אחרת כדי למדוד את כמות הכוח שהרמקולים שלהם מסוגלים לעמוד ולעתים קרובות לא ברור איך, אבל אולי יותר חשוב, באיזה אות הם השתמשו לחישובים.

גם כאשר הם מתהדרים באותה יכולת הספק, רמקולים שונים יכולים להגיע עם תוצאות שונות כאשר נבדקים באותם תנאים. זה אומר שבחיים האמיתיים, המספר שצוין של וואט יכול לפעמים לגרום ליותר נזק מתועלת.


האם 5,000 וואט אומר יותר נפח ווליום  מ-100 וואט, נכון?:

נכון, אבל הרבה פעמים אנשים טועים כשהם משווים רמקולים למנורות (מנורות תאורה - לא הגברה)  ואומרים שנורה של 100W בוהקת  יותר מנורת 10W. למרות שהם צודקים לחלוטין, ההשוואה קצת יותר מורכבת ודורשת ניואנסים מסוימים. תפוקת הכוח המצוינת של רמקול אינה הגורם הקובע היחיד בכל הנוגע לעוצמת הקול שלו.

אתה לא באמת יכול להשוות רמקול של 5,000W לרמקול של 100W, פשוט כי ההבדל הוא קיצוני מדי ואינו לוקח בחשבון היבטים אחרים. אמנם, 5,000 וואט יובילו ליותר כח  מ-100 וואט, אבל אם המספרים לא כל כך רחוקים זה מזה, נניח, 1,200 וואט לעומת 1,000 וואט, בהחלט יכול להיות שהאחרון חזק יותר מכיוון שהוא מגיע עם מפרט מעולה בהיבטים אחרים. אי אפשר להתעלם מכך כשאתה שוקל את היתרונות והחסרונות של הרמקולים כאשר אתה מעונין לרכוש כנ״ל לגבי המגבר. 

כדי להבין טוב יותר את עוצמת הרמקול, תצטרך להסתכל על כמה היבטים אחרים:

נצילות: (הנמדדת ב DB):(רגישות, יעילות)

ראשית, הרגישות. הרגישות של הרמקול מתבטאת ב-dBs, או דציבלים. בדרך כלל, היצרנים מציינים את כמות ה-dBs שרמקול יכול להפיק בוואט בודד של הספק במרחק של מטר אחד.

ברוב המקרים, המספר יהיה איפשהו בין 84 ל-92 dB כאשר כלל האצבע הוא: ככל שהרמקול רגיש יותר, כך הוא צריך פחות כוח כדי להוציא עוצמת קול גבוהה יותר. האם זה אומר שקל יותר להפעיל רמקולים קטנים יותר?

לא, מכיוון שלעתים קרובות אלה פחות רגישים מיחידות גדולות יותר מכיוון שהם נאלצים להקריב חלק גדול מהרגישות כדי לשחזר כמות הגונה של לרדת ממש נמוך.

כדי לעצב את תדרי הבס, רמקול יצטרך להיות גדול יותר כך שהוא לא צריך להקריב כל כך הרבה כדי להישאר רגיש. אז רמקולים רגישים בהחלט לא פחות טובים מאלה חסרי רגישות יותר, למען האמת, הם טובים יותר! זכרו!!  שבמקום רגישות, יצרנים משתמשים לפעמים במונח 'יעילות'. מילה אחרת, אותו עיקרון.


רמת לחץ קול מקסימלית (SPL):

רמת לחץ הקול המקסימלית ממלאת גם תפקיד חשוב בקביעת עוצמת הקול של הרמקול. זוהי דרך עבור היצרן לומר לך עד כמה ניתן לדחוף את לחץ הקול לפני שהרמקול מתקלקל לצמיתות. אולם למרבה הצער, לא כל יצרן כולל את ה-dB SPL המקסימלי במפרט הציוד שלהם.


PMPO:

ילדי שנות ה 80 - מי לא זוכר את המדבקות ״הפאר״ על הטייפ . 1200PMPO וכו. 

יודעים מה זה אומר הנתון הזה?  שיא תפוקת ההספק המקסימלית. למרות שזה נשמע מגניב, זה יותר היבט תיאורטי לא רלוונטי מכל דבר אחר. זה מציין את כמות הכוח שרמקול מסוגל להתמודד במשך כמה אלפיות שניות לפני שהוא נשבר ללא אפשרות תיקון. זה לא המפרט הכי שימושי כי אתה לא בדיוק רוצה לנסות את זה.

מגברים ורמקולים תואמים:

עכשיו, כשאתה יודע שהוואט לא בהכרח מעיד על כמה עוצמת הקול יכול להפיק רמקול, בואו נבטל את התפיסות השגויות הגדולות בעולם של הגברת הקול. הרבה אנשים מאמינים שאתה לא יכול או לא צריך להתאים מגבר 100W לרמקול של 200W כי אתה מסתכן בפיצוץ הרמקול, אבל להפך. למעשה עדיף להשתמש במגבר בעל קיבולת הספק גבוהה יותר מזו שהרמקול יכול לנהל באופן תיאורטי.כיצד אתם שואלים?

ניקח רמקול 100W. נחבר לו מגבר  שיספק לו 50 וואט ברציפות. זה אומר שהמגבר מסוגל להציע רק 50W לפני שהצלילים מתחילים להתעוות. כאשר קו זה נחצה, מתרחש דיסטורשיין (עיוות). האמת הסף  למעשה נמוך בהרבה ממה שרוב האנשים מאמינים. אם המגבר לא מספיק חזק, הוא ידחוף את עצמו מעבר לגבולות שלו ויעוות את הסאונד עד כדי כך שהרמקול יתפוצץ, כשהטוויטר יפגע ראשון כי העיוות קורה בעיקר בתדרים הגבוהים יותר וגורם ל- סליל ק להתחמם יתר על המידה. אבל, אם תנסו מאוד, כנראה שתוכלו לתת לשאר הרכיבים בתוך הרמקול כרטיס בכיוון אחד למגרש הגרוטאות.

הנקודה הגדולה כאן היא שאמנם אסור להתעלם ממספר הוואטים של רמקול, אבל זה לא אומר לך כמה חזק רמקול יכול להשמיע. ההספק גם לא מצביע על איכות צליל או תוחלת חיים אפשרית אבל יכול להיות ממש שימושי כשאתה מחפש לקנות מגבר מתאים. רק זכור שעדיף ללכת עם מגבר שיש לו כוח 'יותר מדי'. כדי לקבל תמונה טובה יותר של כמה חזק הרמקולים יכולים להישמע, אל תסתכל רק על כמות הוואטים אלא בדוק את מפרטי ה-SPL והרגישות.


עכבה (ohms):

אוהם היא יחידה של התנגדות חשמלית. כאשר משתמשים ברמקולים, זה מתייחס להתנגדות של רמקול להספק של מגבר. התנגדות זו, המכונה גם עכבה, משפיעה על איכות הצליל של הרמקול; לכן, בעת רכישת רמקול, דירוג האוהם הוא גורם מכריע לשיקול.

עכבה, הנמדדת באוהם (Ω), מודדת התנגדות חשמלית במעגל AC. בהקשר של רמקולים, עכבה מציינת כמה התנגדות מספק הרמקול לזרם הזורם ממגבר. לרוב הרמקולים יש דירוגי עכבה שנעים בין 4 ל-8 אוהם, אך דגמים מסוימים יכולים לרדת עד 2 אוהם או עד 16 אוהם.

הקשר בין עכבה לכוח הוא חיוני לפעולת מערכת השלנו. ככל שהעכבה נמוכה יותר, כך הרמקול שואב יותר זרם עבור מתח נתון. המשמעות היא שרמקול בעל עכבה נמוכה יותר יכול לספק יותר כוח, אך גם מעמיס על המגבר עומס גבוה יותר, מה שעלול לגרום להתחממות יתר אם לא מנוהל כראוי.

לעכבת הרמקול יכולה להיות השפעה ניכרת על איכות הצליל. רמקול עם עכבה נמוכה יותר יכול לשאוב יותר כוח ממגבר, מה שעשוי לתרגם לרמות ווליום גבוהות יותר או לטווח דינמי גדול יותר. עם זאת, זה לא בהכרח אומר שעכבה נמוכה יותר תמיד טובה יותר לאיכות הצליל. עכבה נמוכה מדי עלולה לאמץ את המגבר, מה שעלול להוביל לעיוות או אפילו נזק.

התאמת המגבר שלך לרמקולים היא חיונית כדי לקבל את הביצועים הטובים ביותר ואריכות ימים מהמערכת שלכם . רוב המגברים יציינו את טווח עכבת הרמקולים שהם יכולים להתמודד. זה חיוני להבטיח שהרמקולים שלך נמצאים בטווח הזה. המגבר עלול להתחמם יתר על המידה או להתעוות אם עכבת הרמקול נמוכה מדי. אם עכבת הרמקול גבוהה מדי, ייתכן שהמערכת לא תספק את עוצמת הקול או הטווח הדינמי הרצויים.

בעוד שהבנת ההיבט התיאורטי של עכבה חשובה, ביצועים בעולם האמיתי יכולים להיות מורכבים יותר. עכבת הרמקול יכולה להשתנות בהתאם לתדר האות, כלומר רמקול עשוי להציג עכבה גבוהה או נמוכה יותר בתדרים שונים.

יתר על כן, איכות העיצוב של המגבר והיכולת שלו להתמודד עם שינויים בעכבה יכולים להשפיע רבות על הביצועים. יש מגברים איכותיים היכולים להניע בנוחות רמקולים עם דירוגי עכבה שונים.

הבנת עכבת הרמקולים היא המפתח למיטוב הגדרת האודיו של ה-Hifi שלך. על ידי התחשבות בעכבה, אתה יכול להתאים ביעילות את הרמקולים והמגבר שלך, למקסם את ביצועי השמע ולשמור על הציוד שלך. עיין תמיד במדריך הציוד שלך לקבלת הנחיות ספציפיות לגבי התאמת המגבר והרמקולים שלך.

זכרו שלמרות שמפרטים טכניים חשובים, השופט האולטימטיבי צריך תמיד להיות האוזניים שלכם. סמוך תמיד על חווית ההאזנה האישית שלך כאשר אתה קובע מה נשמע הכי טוב עבורך.

סיכום:

מהי עכבת רמקול?

עכבת רמקול היא מדד להתנגדות שמציג רמקול לזרימה של אות זרם חילופין (AC), כגון שמע ממגבר. הוא נמדד באוהם ומציין כמה התנגדות מציע הרמקול לאות החשמלי.

מדוע חשובה עכבת הרמקול?

עכבת הרמקולים חיונית להתאמת רמקולים למגברים. עכבה לא תואמת עלולה לגרום להעברת כוח לא יעילה, לנזק פוטנציאלי למגבר או לרמקול ולפגיעה בביצועי השמע.

מהם דירוגי עכבת הרמקולים הנפוצים?

דירוגי עכבת הרמקולים משתנים, אך הערכים הנפוצים כוללים 4 אוהם, 8 אוהם ו-16 אוהם. רמקולים מיוחדים מסוימים עשויים להיות בעלי דירוג עכבה גבוה או נמוך יותר.

האם אני יכול לחבר רמקולים עם עכבות שונות למגבר שלי?

חיבור רמקולים עם אותה עכבה כמו הפלט המדורג של המגבר שלך הוא בדרך כלל הטוב ביותר. אם עליך לחבר רמקולים עם דירוגי עכבה שונים, היזהר ועיין במדריך של המגבר שלך לקבלת הדרכה לגבי טיפול באי-התאמה של עכבה.

כיצד משפיעה עכבת הרמקול על תפוקת ההספק?

עכבת רמקול נמוכה יותר (למשל, 4 אוהם) דורשת יותר כוח מהמגבר כדי להפיק את אותו ווליום בהשוואה לרמקולים עם עכבה גבוהה יותר (למשל, 8 אוהם). ודא שהמגבר שלך תואם לעכבה של הרמקול .

מה קורה אם אני משתמש ברמקול בעל עכבה נמוכה יותר עם המגבר שלי?

שימוש ברמקול עם עכבה נמוכה יותר מהמומלץ על ידי המגבר עלול להוביל למשיכה מוגברת של זרם ולהתחממות יתר, שעלולה לגרום נזק למגבר. זה עשוי גם לגרום לעיוות, איכות שמע מופחתת, וכיבוי אפשרי או הפעלת מצב הגנהבמגבר. היצמד תמיד להנחיות היצרן להתאמת רמקולים ומגברים על סמך דירוג העכבה שלהם.



כל מה שנכתב כאן מדבר על הספק מגברי טרנזיסטור ולא מגברי מנורות שם הסיפור אחר. המשך יבוא .