1 דקות קריאה
עוברים להגברה מנורתית? למה דווקא פרימלונה.

מאת: ליאור ויקל 

לאחר הסקירה שעשינו על המגבר המשולב של פרימלונה (אפשר לקרוא כאן ) , עלה בי שוב היתרון של הגברה מנורתית , שגעון השדרוג , כל הביקורות בעולם מהללות את הפרימלונה וטוענות שאין צורך כלל ועיקר להחליף את המנורות המקוריות שבאות עם המגבר . 

אבל זה כבר ידוע שאודיופילים בכל זאת תמיד אוהבים לנסות דברים חדשים . למי שלא יודע , במגברי מנורות שינוי המנורות אכן משנה את גוון ואופי הצליל . 

דרך אגב המנורות המקוריות של פרימלונה זכו בהמון פרסים . 

תשאל כל חובב מנורות "איזה תקן מנורתי כדאי"? תקבל תשובה שהדגם הוא EL34 הקסום, הבעיה בו שלא כל חברה מוכנה לעבוד מולו עקב הקושי בהנעה שלו במגבר . מה שבפרימלונה ממש לא פחדו לעשות . 


מה שיפה בתחום האודיו שכל אחד וסגנון שלו , כל אחד והטיוניג שלו . אחד אוהב צליל עם "דחיפה עדינה" שתיתן לו מכה שתעיף אותו לירח , אבל שתדעו שבהרבה חברות הגברה , החלפה של מנורות יכול להיות תהליך מסוכן מאוד \ הם מניעים את המנורות שלהם כל כך חזק שמשאירים אותך בלית ברירה עם המנורות שלהם בלבד.ובינינו אין יותר מאכזב מיזה שמגבילים אותך .


אחד מהכיף והתחביבים שלנו , זה לשנות כל הזמן , לבדוק ,לבחון . ופרימלונה עושה לנו חיים קלים . 

א. מכיוון שהם מניעים את המנורות שלהם די בקלות 

ב. מנגנון ה AUTOBIAS שלהם , שתוכלו לקרוא עליו בסקירה .  בגדול יש להם מנגנון שמסוגל להניע כל מנורה. 



אז לפני שאתם רצים לקנות מנורות ולחקור . עצרו!! הנה כמה טיפים חשובים לפני 

* לא קונים מנורות מכל אחד ואחד , הרבה מוכרים, יצרנים לא זורקים שום מנורה לפח , אין מנורה שלא הייתה במערכת של מישהו , יכול להיות שתקנו מנורה מהמפעל וישארו לה רק 10 אחוז חיים .  קנית מנורות זה לא כמו צמיגים, כל אחד ואחד מודד את המנורות לפי השיטה שהוא דוגל בה. מנורות פחות איכותיים ילכו לכל מיני מוכרים בעולם, חסכתם כסף (ולא הרבה) מצד אחד ומצד שני קיבלתם מנורה עם חיי מדף קצרים ואולי לא תואמת למגבר שלכם. 

* מנורות זה הלב של המערכת שלך ,חשוב שיהיו אמינים , טובים . להבדיל מהוויכוחים על כבלים , חשמל וכו , מנורות עושות שינוי . לטוב או לרע. 

קנו רק ממקורות ידועים, היבואן והמפיץ של פרימלונה הוא  AUDIO UPSCALE  והם ידועים כמקור בין הטובים בעולם, הן במנורות NOS (יצור חדש) והן בכיול מנורות וינטאז. כל מנורת PREAMP נבדקת בחיבור לפונו סטייג איכותי , עם אוזניות . 

החלפה למנורה יקרה יותר , לא בהכרח מה שאתה צריך.  היא צריכה להתאים את עצמה לכל המערכת שלך. תחשוב למשל על צבע באודיו , שאנחנו אומרים צבע אנו מתכוונים על  "בהירות" . הרבה אנשים לא מבינים מה זה אומר בהירות . ננסה להסביר 

נניח למשל שיש לכם "FOWARD MIDRANGE "  כלומר שהמיד (MID) שלכם נשמע גבוה יותר מהבאס והטרבל אזיי זה יכול להתפרש לנו כבהירות , מנורה לא מתאימה תגרום למצב הזה להחמיר. לכן במקרה הזה יש לקנות מנורה שתדע "להרגיע" .

למשל בעלי B&W שמרגישים שהגבוהים קיצוניים ונשכניים מידי , להם יתאים מנורות עם סיגנל קצר וחם יותר כמו Vintage Mullard. וכן הלאה. 

הנה כמה טיפים לגבי אופי וסוג מנורות :

12AX7:

יש היום מנורות בייצור עכשווי של החברות Mullard, Tung-sol, and Gold Lion , אל תצפו שהם יהיו כמו המקור . הם לא. וגם לא יוכלו להיות .אין להם אותו מבנה ואותם חומרים . אבל הם מדהימים ונשמעים נהדר ועם אורך חיים מאוד ארוך בין 5 אלף ל 10 אלף שעות .מנורת Mullard CV4004 מקורית למשל , תרגיע לכם את הגבוהים מעט ותתן יותר גוף (יותר בשר) , אם אתם רוצים להשאיר את קצה הגבוהים , נורת GE 12AX7 הישנה תתאים לכם .הם לא זולות אבל נשמעות נהדר וארוכות טווח. 

12AU7 :

היתרון העצום שלהם , זה המבחר . יש מבחר רב של ייצור עכשווי וגם ישן  ואפילו יש מבחר לא יקר .נביא כמה אופציות , את הכי פופולאריות:

- Cifte 12AU7  - 

נוצרו בצרפת ב1962 - הם נהדרים אם אתם מחפשים תחושת מרחב גדולה יותר. הסיבה לכך שיש להם קצה גבוהים נהדר . למעשה, בהתחלה אולי ישמע לך גבוה מידי , אבל זה מסתדר קצת אחרי 100 שעות בערך.

- Mullard CV4003 or M8136   - 

מנורת וינטאג' בריטי - למי שמחפש להרגיע את הגבוהים ,לתת יותר חמימות , מדגיש קצת יותר את הווקאל. אבל זכרו זה בא על חשבון הגבוהים מעט. 

- Radiotechnique 12AU7/6189  - 

שפורפרת Badass תוצרת צרפת , 1965 ,כמו לא מעט יצרני שפורפרות דאז  , גם היא הייתה שייכת לבעלות פיליפס ההולנדית, אותה חברה שהחזיקה את Mullard, Amperex, Valvo ואחרים וטובים. ולכן שפופרת זאת חולקת את מאפייני Amperex Bugle Boy  , במה קולנית מאוד הולוגרפית, סאונד  אוורירי אך המידים לא נשמעים  ממש חמים  כמו במולארד, אבל באס מופלא. 

- Brimar CV4003  - 

נורות מאוד פופלאריות . גם בריטיות .ברימר היא אחת היצרניות הגדולות בעולם בתחום הזה.לא נמצאות הרבה בארהב, רוב הייצור שלהם היה באירופה לטובת המלחמה.למרות שהם נדירים , רצוי מאוד לחפש אותם , האיכות והדיוק שלהם מדהימים, מאוד טבעיים וניטרליים. לא מעגלים פינות . 


קדם מגבר ( PREAMP ):

בקדם המגבר של פרימלונה מסוג ProLogue Premium  , על מנת לקבל שינוי בצליל , יש להתרכז בהחלפת המנורות המסומנות בתמונה במילה GAIN. 

כלומר את כל הארבעה יחד . ולא חלק. 

בקדם המגבר של פרימלונה מסוג DiaLogue Premium  , שימו לב. עדיין יש להחליף רק את הארבעה . 

במגברים המשולבים (כמו אצלי) יש להחליף רק את השניים הקדמיים . בשתי הדגמים של הפרימלונה . 

דיברנו עד עתה על מנורות ה PREAMP. בואו נבדוק מה קורה עם מנורות ה POWER (הגדולות יותר) . 

אלו מנורות "המנוע" ולנו יש את האינטרנס שהמגבר שלנו יאריך חיים כמה שיותר , פרימלונה משתמשת ב EL 34 , שאומרים שהם בין המוסיקלים הטובים ביותר , אך אולי לא הבאס הטוב ביותר , זה אולי נכון במגברי מנורות של חברות אשר משתמשות בשנאי פלט לא איכותיים או הכי מתאימים ל EL34  , בעצם הרבה חברות לא רוצות להתעסק עם הEL34 . אבל בפרימלונה בשונה מהשאר הבינו ש ל EL34 יש סאונד נהדר, ובעזרת המהנדסים שלהם, הם עיצבו EL34 עם שנאי מתאים ויחודי שבסופו של יום נותן באס נהדר .

כמו שכתבתי לעיל, בגלל שלפרימלונה יש AUTO BIAS , אזיי כמעט כל נורה תתאים את העצמה למגבר. 

יש המלצות מעולות על מנורות של SED Winged C אשר נדירות ויקרות מאוד ,אבל נשמעות נהדר. שפופרת של 6CA7 JJ  , אינה מומלצת , עקב low-stress , אבל פרימלונה טוענת שגם איתו המגבר יסתדר. 

אם אתם בכל זאת רוצים ללכת על משהו פיסי גדול יותר יש את  6550, KT88, KT120 , קחו בחשבון שזה יתן לכם יותר "פופ" למוסיקה שלכם . ולא יהיה "עגול" כמו  ב EL34 .  ב KT88 - ה Electro Harmonix נורה נהדרת \ כמו כן גם הגרסה המחודשת של מולארד ושל Gold Lion שבגדול הם ממש זהים ונשמעים נהדר. 

ב KT 120 - יש את Tung-sol שיתן לכם עוד "פופ" מ KT88 , דבר שיתן לכם עוד חיות . אבל שימו לב , לא תוכל להכניס את כלוב ההגנה עליהם , עקב הגודל שלהם. 

כמובן יש לנו גם את ה KT150 , שהיא שפופרת נהדרת אבל מאוד יקרה (קחו בחשבון שבפרימלונה המשולב יש 8 נורות POWER )  . 

חשוב לקנות ממקום אמין (יש כמה כאלה ) (לא מאייבי) . כי זאת נורה יקרה וחיבת לעבור דגימה כמו שצריך . שלא תקבלו מנורה רק עם 10 אחוז אורך חיים . כמו שאמרתי מפעלים לא זורקים מנורות ישנות מידי , הם מוכרים אותם לסוחרים. ולכן חשוב שיהיה ממקום אמין.