1 דקות קריאה
שאלת המיליון? דיגיטל או אנלוג?

לא מעט דיו (מטפורי) נשפך בנושא. מלחמות עקובות מדם בנושא. יש אנשים אנלוגים שבעד כל סכום שבעולם לא תשכנע אותם לשמוע מדיסק או משירות סטרימינג . 

, יש אנשים שבכלל לא יודעים איך נראה הפטיפון שלא נדבר על הטייפ סלילים . תמיד אמרתי לעצמי , שנולדתי בזמן מצוין (1976) , זכינו לראות את הפטיפון , הקלטות טייפ, וידאו , המעבר לסידי, MP3 וכו . 

בשנתיים האחרונות עברו לידי כל סוגי המדיה. מטייפ סלילים , פטיפון , קבצי היי רז, סטרימינג , סידי , קלטות . נסיתי הכל על כל מיני סוגי ציוד. 

בחנתי ראשי פטיפון MC , MM , פונוסטייג מכל מיני סוגים , טייפ סלילים 2 טראק ו 4 טראק , סידי , כל מיני טרנספורטים ובאמת ועוד ועוד ועוד. 


ננסה לעשות סדר, שוב , זאת דעתי בלבד וזכות כל אחד לחשוב אחרת . 

נתחיל מהסוף. אין באמת יותר טוב , הכל תלוי בטכנאי שעשה את המיקס והמסטר , שמעתי קבצים וואו ושמעתי תקליטים אוי , ולהיפך. אבל בוא נצא מנקודת הנחה שאנחנו עושים השוואה את אותו אלבום על אותו ציוד. 

לא מעט פעמים , קבצים שנשמעו וואו בציוד אחד , נשמעו גרוע בציוד אחר , וכן בתקליטים . 

יש לי משפט שאני כל הזמן אומר "בדיגיטל אני שומע , באנלוג אני מקשיב" .  (אסביר בהמשך) 


אז למה דיגיטל?  על קצה המזלג . 

נוחות - בעבר שרצינו להכיר זמרים , אומנים חדשים היינו צריכים לרכוש עיתונים , לחפש אצל חברים , לבקר בחנויות , ולפעמים להמר ולקנות אלבום שאולי לא בא לנו . היתרון העצום בדיגטל הוא חופש השוטטות הבלתי מוגבל מהכיסא, דרך הטלפון ,  האתרים , תוכנות הסטרימינג , בלחיצת כפתור מגלים עולמות בלתי מוגבלים עם אין ספור אלבומים , המלצות לאלבומים אחרים. מידע מלא על האלבום , הזמר ועוד. יצירת פלייסליסטים משלנו , חיפוש חתך מטורף לפי שם , שנה , ועוד. 

מחיר - 50 שקל בחודש לערך , אתם מתחברים לשירותי מוזיקה של טידאל באיכות גבוה.  20 שקל לספוטיפיי וכו  , ומקבלים את הכל בלחיצה אחת . ב כמה דולרים יכולים להוריד אלבום שלם סופר איכותי DSD.  תקליט איכותי  מתחיל מ 150 במקרה הטוב, היו לי גם תקליטים שעלו 600 שקל ויותר. 

שטח אחסון  - אפלקיציה אחת בטלפון וזהו . רוצים להוריד אליכם? דיסק קשיח קטן יכול להכיל מאות אלפי אלבומים . נסו להכניס 300 תקליטים בחדר. 


אז למה אנלוג?  על קצה המזלג

יש דברים שקשה להסביר, יש אנשים שצפיה בירידה של המחט על הפטיפון עושה להם צמרמורות בגוף . יש טוענים שהם מרגישים שהסאונד חי יותר . 

זוכרים את המשפט שלי לעיל?  

בדיגטל אני מקשיב - מרוב שפע , לא מצליח לשמוע אלבום אחד מלא.  רוצה לשמוע את זה ואת זה ואולי את זה. לפעמים אפילו לא נותן צאנס לאלבום . 

באנלוג . כיבכול אין ברירה.  שמת מחט. תתחיל להקשיב , יותר קשה לקום מהספה ולכוון את המחט לשיר שאתה רוצה . 

העטיפה - גודל העטיפה שבידך נותן לך הרגשה של רכישה, שאתה חלק מהאלבום. אתה מסתכל בתמונות , קורא את מה שכתוב שם. כמו שאמרתי מקשיב , לא שומע. 

תקליטים הווי אומר שאתה אספן , זה ממש תחביב על (אפילו מקצוע) . לשבת שעות מול מכרזים באינטרנט, לכנס לאתר דיסקוס לבדוק מחירים , ללכת לכל יריד תקליטים שקיים. לעקוב כל הזמן באתרים בפייסבוק . 

וכן , אתם צריכים כיסים עמוקים . זה עולה כסף ובפרט למי שמחפש איכות ורמה גבוהה.  מצרף לכם חלק משיחת ווסטאפ של אספן רציני בתחום 


שלא נדבר על טייפ סלילים . ששם המחירים הן של הטייפים והן של הסלילים מטורפים לגמרי. סליל 2 טראק באיכות יעלה לכם 1800 שקל . 

לסיכום: 

מי שבדיגטל ורוצה להכנס לאנלוג שיקרא טוב ויבין את כל המשתמע מכך . 

מי שבאנלוג - לא חייב לוותר על זה , יכול במקביל להוסיף ולבדוק . מאוד פשוט להכנס לעולם הדיגטל . (זכיתי להכניס לעולם הזה אפילו לא מעט מבוגרים) .

הרבה פעמים היו אלבומים שהיו קיימים בדיגטל ולא נמצאו על תקליטים . או שקודם שמעתי אותם ובמידה והתחברתי רכשתי את התקליט . 

הכי חשוב , תהנו מהמוסיקה .