1 דקות קריאה
R2R - המדריך המלא (טייפ סלילים) חלק 5

מה זה בעצם (ובעצם לא) הקלטות מאסטר?:

שאלה טובה !!


האודיופילים יכולים להיות מאוד נרגשים בכל פעם שמצליחים להניח את  ידים  על הקלטות מאסטר, זה  סוג של גביע קדוש

ההקלטה המקורית, היחידה ("לחשוב שאולי אפילו ג'ון לנון, נגע בזה ... ”).

אבל האם זה מה שאנחנו חושבים שזה? 

ובכן, כן ולא. המונח 'מאסטר טייפ' יכול להתייחס למספר דברים שונים אז בואו ננסה בקצרה לתקן כמה אי הבנות נפוצות.



הדור הראשון:

כאשר אלבום מוקלט בהקלטה אנלוגית, בין אם באולפן או על הבמה, תהיה זו  הקלטה במספר ערוצים  באמצעות מספר מיקרופונים ו/או סשיינים שונים להקלטת כל אלמנט בודד בנפרד (כלים, שירה), או הקלטה חיה או חצי חיה  שבה יש  מיקרופון אחד או כמה אשר  לוכדים את ההופעה בכללותה. לאחר מכן יישבו מהנדסי ההקלטה על כל האלמנטים השונים, יערכו ויערבבו (מיקס) אותם להשגת הצליל הרצוי, ויעבדו אותו עד לשיאו בעיבוד הסופי הראשון של האלבום. זהו קלטת המאסטר המקורית של האולפן, המכונה גם 'הדור הראשון'.

במקרים מסוימים מהנדסי ההקלטה עשויים לחבר שניים  או יותר טייפ הקלטות לשולחן העבודה שלהם לקבלת המיקס הסופי , כך שיהיו יותר מאסטרים מקוריים מהדור הראשון שנעשים בו זמנית. אחד מאותם (או אולי יותר, במקרה של האמנים הגדולים באמת) יישמרו בדרך כלל בכספת לצורך שמירה על ידי חברת התקליטים.

הדור שני:

לחלופין, אם יוצר רק מאסטר מקורי יחיד, דור ראשון, בדרך כלל הוא יועתק באופן מיידי כדי לספק כמה עותקי בטיחות או גיבוי. כאן הדברים יכולים להיות מעט מבלבלים מכיוון שלמעשה, העותקים האלה הם דור שני ובכל זאת הם מכונים לעתים קרובות המאסטרים 'המקוריים'.

עוד בתקופה בה הקלטה אנלוגית הייתה הנורמה, מה שמכונה 'המאסטרים המקוריים' שימשו אז כ"גלופה" לכל העותקים, - בין אם מדובר על קלטת סליל, LP, קלטת או אפילו CD. עותקי המאסטר  נשלחו ברחבי העולם לבעלי רישיונות בלבד , חברות הפצה בחו"ל ולמפעלים בעלי רישיון לייצור  האלבומים בפורמטים שונים.

אז 'הקלטות המאסטר' שנשלחו להעתקה והפצה היו בדרך כלל עותקים מהדור השני (או אפילו השלישי), ונקראו  מאסטרים להפצה .

מה שאומר שהמאסטר הראשון נשמר חבוי , עמוק , איפה שהוא. 

ראשון, שני או שלישי?:



למען האמת ראשון, שני  או שלישי כולם ברמה סופר גבוהה, מכיוון שכל עותקי המאסטר הללו נעשו בתנאי הסטודיו הטובים ביותר וכך הם יכולים להיות זהים למעשה למאסטרים המקוריים. ובוודאי שהם קרובים יותר בהקלטה המקורית מכל תקליט  ויניל שיכול היה להיות אי פעם!

עם כל זאת ברור שככל שניצור ונקבל יותר ויותר העתקים , נאבד מן האיכות 

לכן נוכל לטעון ששום דבר לא נשמע ממש כמו הקלטת האמן המקורית האמיתית של האולפן דהיינו הראשון - זה המקור הנאמן ביותר של האלבום אבל אין מה לעשות , כדי לקבל את הראשון , תצטרכו לפרוץ לכספות של סוני וחבריהם :) . 

ובכל זאת, סרט מאסטר, בין אם דור ראשון, שני או שלישי, יעלה על כל מקור אחר, פשוט מכיוון שהוא המקור לפורמטים וגרסאות אחרות.

אזהרה:

הנה העצה שלנו: אם אתם מנהלים משא ומתן לרכישת 'מאסטר טייפ' ורוצים לברר בדיוק על מה אתם מסתכלים ומה זה שווה לכם ... שאלו הרבה שאלות.